zaterdag 1 maart 2008

How are you doing?

Toen ik in Australië studeerde werd die vraag continu gesteld. Binnen een week hadden we als Europeanen door dat je op die vraag braaf “Fine, how are you?” moest antwoorden. Toen ik gisteravond bij de Muffinbakker een bagel bestelde en hij me de standaard vraag stelde, antwoordde ik braaf op de Australische manier. Waarop de Muffinbakker zei: “No I really mean it… How are you doing? What did you do today?”. Verrast vertelde ik vrolijk dat ik net was aangekomen in New York. En hij vond het nog boeiend ook.

Ik dacht deze nieuwsgierigheid incidenteel was. Maar toen ik vandaag naar de technische winkel ging voor een laptopsnoer, en toen ik boodschappen ging doen in de supermarkt, toen ik een beetje onderuitgezakt in de metro zat, en toen ik tandpasta ging halen bij de drogisterij werd het me wederom oprecht gevraagd. Jawel – er werd zelfs doorgevraagd. “Europa? Interesting…”

Leermoment: Stop met vragen om het vragen. Vraag alleen als het oprecht is.

1 opmerking:

Unknown zei

Dag Irene!

We kennen elkaar niet maar via je moeder (een collega van me bij de gemeente A.) hoorde ik van je reis naar NYC. Ben er zelf ook een paar geweest en 'k ga je ervaringen met veel interesse lezen!

Groet en veel succes & plezier!

Herman Wiersema