zaterdag 1 maart 2008

Het eerste bericht, live from New York

Cliché nummer 37: “You either love it or you hate it”. Nou, voor mij is het duidelijk hoor: Ik vind New York leuk. En volgens mij ziet New York mij ook wel zitten. Als nieuwe geliefden moeten we natuurlijk wel een beetje aan elkaar wennen, maar de mooie momenten dat alles zomaar ineens om z’n plaats valt overheersen de afgelopen 24 uur.
Met Continental vlucht 71 mocht ik na een lief afscheid in Amsterdam en een uitbundige afscheidssessie met de ‘girls’, m’n ouders (speciaal terug gekomen uit Zweden!) en broer op weg naar avontuur. De piloot had er zin in en besloot de vlucht een uurtje langer te maken door langs IJsland en over Groenland te vliegen (mooi!!). Aangekomen in New York was de eerste uitdaging om door immigratie te komen. Ze moeten je wel toelaten, maar zo’n douanebeambte die je iets te streng aankijkt en vraagt waar je in hemelsnaam de vrije tijd vandaan haalt drie maanden naar New York te komen is toch even irritant. Politiestaat. Gelukkig was een andere beambte fan van me en complimenteerde me met m’n gezellige ‘bumpy hair’. (?!)

Vannacht heb ik gelogeerd bij vrienden van Joel, een klasgenoot die het nieuwe financiële wonder van het NRC mag gaan worden. Gezellig en goed om even een paar mensen te ontmoeten die de stad door en door kennen. Van hen moest ik direct een metromaandpas kopen. 78 dollar kost het ding en ik denk dat ik het er nu al uit heb.

De eerste metrotrip ging al snel richting West 109th Street, de plek waar ik nu dit berichtje typ. Ik heb voor drie maanden een appartement gehuurd in uptown van een te leuk meisje (ze schreef speeches voor Hillary Clinton en voerde ooit fanatiek actie als ‘pro-choice’-demonstrante…de posters hangen nog). Ze gaat drie maanden naar Beirut en tot die tijd huur ik haar appartement. Bijzonder hoor, dit is echt mijn eerste grote-mensen-appartement, met eettafel, bad, oven en al. De eerste ovenschotel heb ik al gemaakt en als een ware Amerikaan vries ik de leftovers natuurlijk in.

Behalve genieten van de schoonheid van uptown, de dynamiek van midtown en de oer-Hollandse gezelligheid van Brooklyn zijn er twee dingen die me minder bevallen. Allereerst Times Square. Kan iemand mij uitleggen wat de deal van Times Square is? Wat een lelijke overdreven en aandachtsgeile plek zeg. Echt een afrader. Verder schrik ook van de zichtbare armoede. In Nederland hebben we zwervers en die zie je ook dagelijks op straat. Maar hier zie je ze op een andere manier; zichtbaar dronken; zichtbaar dakloos; zichtbaar onzichtbaar. Ik kan het nog niet echt uitleggen, maar het valt op en valt tegen. Wordt vervolgd.

Tot slot moet ik nog even terugkomen op mijn belofte foto’s van een wit New York te posten. Gisteravond heeft het inderdaad gesneeuwd en ik heb foto’s. Maar tja, de foto’s zijn gemaakt met m’n mobiel. En ik ben vergeten het goede snoertje voor m’n telefoon mee te nemen. Weinig briljant dus. Die foto’s houden jullie te goed. Ik hoop dat de overige foto’s ook aardig zijn. Deze zijn gemaakt met m'n supersonische camera uit Sydney. Lekker typisch New York toch?

1 opmerking:

Liset zei

Heeey Irene!
Waauw New York! Ontzettend indrukwekkend!Heb je die foto's van Time Square enz ook zelf gemaakt?
Ik hoop dat je een paar hele leuke weken krijgt daar en het goed naar je zin heb bij Erik Mouthaan (??. Kijk uit naar je volgende berichtje!
Heel veel succes en plezier!
Liefs Liset!